Kotoučová brzda

 

Kotoučová brzda patří do brzdového systému vozidla, kde plní velice důležitý bezpečnostní prvek. Závada kotoučové brzdy se považuje za velice vážnou. Proto se při technických kontrolách věnuje brzdám (celkově) značná pozornost. I nepatrná závada může způsobit nefunkčnost brzd, která může vést až k závažné dopravní nehodě. Kotoučovou brzdu můžeme najít např. na osobním, nákladním nebo užitkovém vozidle, na jízdním kole, ale třeba také u železničních vozidel.


Hlavní části kotoučové brzdy


- brzdový kotouč (vyrábí se z legované litiny s vysokou pevností, keramický - závodní automobily; některé kotouče jsou opatřeny vnitřním chlazením - lepší chlazení kotouče při brzdění; mohou také ještě obsahovat otvory nebo rýhy - za deště lepší odvod vody, což zvyšuje brzdicí účinek)
- třmen kotoučové brzdy (obsahuje pístek nebo více pístků, suvně připevněné brzdové destičky a prostor pro brzdovou kapalinu)
- brzdový píst (při brzdění je, spolu s brzdovou destičkou, tlačen brzdovou kapalinou směrem k brzdovému kotouči; nejvíce se využívají samostavitelné pístky)
- brzdová destička (má vysoký koeficient smykového tření; novější automobily mají navíc v brzdových destičkách zabudované tzv. čidlo, které informuje řidiče o stavu brzdových destiček)


Princip činnosti kotoučové brzdy

 

Při sešlápnutí brzdového pedálu vznikne tlak v brzdovém systému. Brzdová kapalina tlačí v brzdovém třmenu na pístky, které tlačí na brzdové destičky. Dochází tak ke vzniku tření mezi brzdovými destičkami a brzdovým kotoučem a vozidlo začíná brzdit. Při intenzivním brzdění vozidla mohou teploty brzdového kotouče dosahovat až 900°C.


Druhy kotoučové brzdy


Nejznámější kotoučové brzdy, které můžete na automobilu najít jsou:

a) kotoučová brzda s pevným třmenem
b) kotoučová brzda s plovoucím třmenem
c) kotoučová brzda s výkyvným třmenem



1 - brzdový kotouč

2 - třmen kotoučové brzdy

3 - pístek (pístky)

4 - prostor pro brzdovou kapalinu

5 - brzdové destičky (třecí segmenty)

6 - uchycení a vedení třmenu


Vlastnosti kotoučové brzdy


- seřízení brzdové vůle mezi brzdovým kotoučem a obložením je samočinné
- nemají samoposilující účinek
- složité uspořádání parkovací brzdy
- velikost brzdného účinku nezáleží na smyslu otáčení kola


Výhody kotoučové brzdy


- nižší hmotnost
- vyšší účinnost
- lepší systém chlazení


Nevýhody kotoučové brzdy


- drahá a nákladná výroba
- náchylnost na znečištění
- nutná údržba


Požadavky na brzdové obložení


- vysoká životnost
- vysoká tepelná a mechanická pevnost
- stálý součinitel tření při vysokých teplotách
- necitlivost vůči vodě a nečistotám

 

Vyhledávání

© 2011 Všechna práva vyhrazena.