Turbodmychadlo

 

Turbodmychadlo se používá u přeplňovaných motorů za účelem dopravit do spalovacího prostoru válce více vzduchu pod vyšším tlakem. Přeplňované motory disponují vyšším výkonem (o 20 - 90%) při srovnatelné nižší spotřebě paliva. Turbodmychadla dosahují 50 000 - 100 000 otáček za minutu.

Výfukové plyny, které opouští spalovací prostor, roztáčí lopatky turbíny (turbínového kola). Turbínové kolo je přes hřídel spojeno s kolem kompresoru, které se spolu s turbínovým kolem začíná otáček. Dochází tak ke stlačování vzduchu, který se dostává do spalovacího prostoru. Jelikož se vzduch stlačuje, tak se také velice zahřívá. Aby vzduch nevstupoval do spalovacího prostoru teplý, musí být ochlazován. K tomu slouží chladič plnicího vzduchu tzv. intercooler, který je umístěný mezi kompresorem (dmychadlem) a sacím potrubím spalovacího motoru.
Turbína se nejčastěji vyrábí ze žáruvzdorné slitiny, aby odolala vysokým teplotám výfukových plynů. Dmychadlo se vyrábí ze slitiny hliníku.

 

1 - dmychadlo (kompresor)

2 - přívod zahřátého vzduchu do intercooleru

3 - intercooler (chladič plnicího vzduchu)

4 - přívod ochlazeného vzduchu do spalovacího prostoru

5 - výfukové plyny odcházející ze spalovacího prostoru

6 - vstup výfukových plynů do turbíny

7 - turbína (turbínové kolo)


Existují celkem tři druhy přeplňování:

 

a) nízkotlaké s přetlakem 0,029 - 0,049 MPa
b) středotlaké s přetlakem 0,049 - 0,078 MPa
c) vysokotlaké s přetlakem vyšším jak 0,078 MPa

 

intercooler (chladič plnicího vzduchu)



Výhody přeplňovaného motoru:

 

- lepší průběh točivého momentu
- má tišší chod při stejném výkonu, protože dmychadlo zde působí jako tlumič
- má zpravidla nižší kompresní poměr
- disponuje lepším poměrem hmotnosti a výkonu (kg/kW)
- lepší chování motoru ve vyšších nadmořských výškách
- zastavěný prostor motoru je menší oproti nepřeplňovanému motoru o stejném výkonu
- turbodmychadlo umožňuje snížení emisí škodlivin ve výfukových plynech

Vyhledávání

© 2011 Všechna práva vyhrazena.